Cinemateket

Black Girl

Cinematekene i Norge

Cinematekene i Bergen, Trondheim, Kristiansand, Lillehammer, Tromsø, Stavanger og Oslo programmerer hver for seg og har ulik profil. Allikevel har de sju cinematekene noen faste felles programposter. Hver uke samarbeider vi om felles digitale visninger – av restaurerte og digitaliserte klassikere eller nye perler som fortjener å oppleves på stort lerret.

Prosjektet er støttet av Norsk Filminstitutt.

NFI_logo_svg.jpg

Program våren 2019:

11.4: THE LAST MOVIE (1971). Regi: Dennis Hopper

25.4 og 1.5: BLACK GIRL (1966). Regi: Ousmane Sembene

2.5 og 8.5: LEAVE HER TO HEAVEN (1945). Regi: John M. Stahl

9.5: UNG FLUKT (1959). Regi: Edith Carlmar

16.5: DR.STRANGELOVE (1964). Regi: Stanley Kubrick

 

 

 

11.4:

THE LAST MOVIE

USA 1971

Regi: Dennis Hopper

Med: Dennis Hopper, Kris Kristofferson, Julie Adams, Stella Garcia, Peter Fonda, Russ Tamblin, Michelle Phillips, Samuel Fuller

Engelsk tale, svensk tekst, 1t 48min. Aldersgrense: 15 år.

 

Dennis Hoppers myteomspunne film som knapt har vært mulig å se i femti år, foreligger nå i en nyrestaurert 4K-kopi.

 

Etter braksuksessen Easy Rider fikk Dennis Hopper og manusforfatteren Stewart Stern, som blant annet sto bak Rotløs ungdom, et stort budsjett og carte blanche fra sjefene hos Universal. Hopper tok pengene, stakk til Peru og brukte et år på å lage en film som var så eksperimentell at den knapt ble vist. Den ble omtalt som den største meta-filmen i amerikansk filmhistorie, og var et ytterst personlig prosjekt for Hopper: Ikke bare var han regissør, manusforfatter og hovedrolleinnehaver, men han var også den som trakk seg tilbake til et klippestudio i New Mexico og brukte en evighet på å sette sammen de 40 timene med opptak til noe av det mer avantgardistiske et stort Hollywood-studio har finansiert.

Hoppers ferdige film gjorde effektivt slutt på hans regissør-aspirasjoner, da den knapt ble vist i sin samtid og siden nærmest har vært umulig å få sett. Det har resultert i at legenden om Hoppers tapte mesterverk har vokst seg for stor: Historier om at Hopper snubler naken ut av flyet med filmruller under armen, om innspillingens utallige eksesser med lett tilgjengelig kokain og fri kjærlighet og om et eneste stort kaos speilet i filmens ferdige klipp, yter The Last Movie slett ingen rettferdighet. Hoppers meget bevisste valg i klippeprosessen kan vi få et lite innblikk i ved å ta en titt på den fascinerende dokumentaren The American Dreamer (L.M. Kit Carson & Lawrence Schiller, 1971), som portretterer Hopper midt i klippingen. «There can be no creativity without destruction» er et talende sitat herifra, og kan stå som et motto for hele denne rebelske generasjonen i amerikansk film.

Hopper spiller stunt-koordinatoren Kansas som har ansvar for hestene under en western-innspilling i en liten peruviansk landsby. Etter at en skuespiller dør i en tragisk ulykke bestemmer han seg for å forlate filmbransjen, og blir igjen i Peru når resten av filmcrewet reiser hjem. Snart blir han bedt om å bistå de innfødte i en ganske annerledes filminnspilling. 

Bruk av råklipp, jump-cuts og en ikke-kronologisk fortelling som visstnok var inspirert, og kraftig oppfordret til, av regissørkollega Alejandro Jodorowsky, gjør The Last Movie til en utfordrende og spennende filmopplevelse. Filmfotograf László Kovács leverer som alltid spektakulære bilder, den lange rekken med kjente skuespillere leverer imponerende prestasjoner, langt hjemmefra og under vanskelige forhold. Foruten Hopper selv, må vi spesielt trekke frem Samuel Fuller i rollen han kanskje kjenner aller best, som filmregissør…

 

25.4 og 1.5:

BLACK GIRL

La noire de...

Senegal/Frankrike 1966

Regi: Ousmane Sembene

Med: Mbissine Thérèse Diop, Anne-Marie Jelinek, Robert Fontaine

Fransk tale, engelsk tekst, 1t 5min. Aldersgrense: 15 år.

 

Den første langfilmen laget av en afrikansk regissør.

Ousmane Sembène var den første etablerte og internasjonalt anerkjente afrikanske regissøren. Han var født i Senegal, men bodde mange år i Marseille og var tydelig inspirert av fransk og europeisk film, i tillegg til den russiske filmtradisjonen, som han hadde fått god kjennskap til etter et år i Moskva. Filmspråket i hans første spillefilm Black Girl bærer preg av dette. 

Til tross for den internasjonale inspirasjonen og at mye av handlingen i filmen foregår i Frankrike og på fransk, er Black Girl en afrikansk film som ser på kolonimakten og de sosiale og politiske forholdene med et afrikansk blikk. Den handler om Diouana, som reiser med et fransk ektepar fra Dakar til Antibes for å hjelpe til med barnepass. Vel framme i sør-Frankrike møter hun en helt annen hverdag enn hun har drømt om. Fra å være en fri kvinne hjemme er hun nå en underdanig hushjelp i et fremmed samfunn, hvor hun dessuten objektiviseres både som kvinne og som afrikaner. Hun reduseres til et eksotisk tilskudd til familien, på linje med de afrikanske maskene som henger på stueveggen.

 

2.5 og 8.5:

LEAVE HER TO HEAVEN

Du er min alene

Regi: John M. Stahl

Med: Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price

Engelsk tale, utekstet, 1t 50min. Aldersgrense: 12 år.

 

En forfatter faller for en ung kvinne han møter på toget. Det viser seg raskt at hennes oppfatning av hva kjærlighet er ikke er den samme som hans, og at hun er villig til å gjøre det meste for å få det hun vil.

Til tross for at filmen er nydelig skutt i Technicolor og handlingen til stor grad er lagt til skogen, er dette helt klart en film noir, med en historie fortalt i tilbakeblikk og en vakker og manipulerende femme fatale.

 

9.5:

UNG FLUKT

Norge 1959

Regi: Edith Carlmar

Med: Liv Ullmann, Atle Merton, Rolf Søder, Nanna Stenersen

Norsk tale, utekstet, 1t 35min. Aldersgrense: 9 år.

 

Ungdommelig trekantdrama.

I sin filmdebut spiller den tjueårige Liv Ullmann Gerd, en «grådig, rotløs, snafsete ungpikestakkar med portvin og røyk i blodet» (Aftenposten) som i en alder av 17 år allerede er i ferd med å seile nedover det beryktede skråplanet. Kjæresten Anders er nettopp ferdig med artium og ønsker bare det beste for Gerd, så han tar henne med til en gammel, forlatt husmannsplass langt inne i skogen hvor hun kan få summet seg og temmet sine viltre drifter. Anders forsøker å lære henne gledene ved det enkle liv, noe hun besvarer med en heller begrenset grad av entusiasme. En dag kommer en fremmed mann til stedet, Bendik, og det er duket for et aldri så lite trekantdrama.   

 

16.5:

DR.STRANGELOVE OR: HOW I LEARNED TO STOP WORRYING AND LOVE THE BOMB

Storbritannia/USA 1964

Regi: Stanley Kubrick

Med: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden

Engelsk tale, utekstet, 1t 35min. Aldersgrense: 12 år.

 

Kubricks satire om hvordan inkompetente og halv- og helgale mennesker kontrollerer vår fremtid.

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomber en svart, grotesk komedie om muligheten for en global kjernefysisk dommedag i nær fremtid. Filmen ble laget under den kalde krigen, da terrorbalansen mellom de to supermaktene USA og Sovjetunionen var på sitt skjøreste. Filmen er nyrestaurert og presenteres her i en 4K-kopi.

Kubrick begynte allerede på 50-tallet å lese om kjernefysisk krigføring og strategi, samt abonnere på militære tidsskrifter. Da han spurte en ekspert på området om det fantes gode fiksjonsbøker om emnet, fikk han anbefalt Peter Georges Red Alert (1958). Bokens plot ga et godt grunnlag for en beretning om mulighetene for en atomkrig forårsaket av misforståelser og tilfeldigheter. Etter å ha jobbet noen uker med manuset, ut fra intensjonen om å lage en seriøs film, bestemte Kubrick seg for å lage en komedie: Hva kunne være mer absurd enn ideen om to supermakter som er i stand til å utslette alt liv på grunn av en eneste gal mann? Dessverre ikke så absurd som det kan virke ved første øyekast…

Peter Sellers har hele tre roller i filmen: Den amerikanske presidenten Merkin Muffley, den britiske flykapteinen Lionel Mandrake, og den rullestollenkede eks-nazisten, nå amerikanske atomforskeren, dr. Strangelove. De to førstnevnte rollene fremstiller han nedtonet og realistisk. Tittelrollen derimot, er et bravurnummer av beste sellerske merke.