Cinemateket

Pulp Fiction

Cinematekene i Norge

Cinematekene i Bergen, Trondheim, Kristiansand, Lillehammer, Tromsø, Stavanger og Oslo programmerer hver for seg og har ulik profil. Allikevel har de sju cinematekene noen faste felles programposter. Hver uke samarbeider vi om felles digitale visninger – av restaurerte og digitaliserte klassikere eller nye perler som fortjener å oppleves på stort lerret.

Prosjektet er støttet av Norsk Filminstitutt.

NFI_logo_svg.jpg

Program høsten 2019:

22.8, 23.8 og 24.8: Pulp Fiction (1994) - Regi: Quentin Tarantino

29.8 og 4.9: I fjor i Marienbad (1961) - Regi: Alain Resnais

5.9 og 11.9: Verk uten skaper (2018) - Regi: Florian Henckel von Donnersmarck

12.9 og 18.9: Easy Rider (1969) - Regi: Dennis Hopper

19.9 og 25.9: Varda by Agnès (2018) - Regi: Agnès Varda

25.9, 29.09 og 2.10: Mirai (2018) - Regi: Mamoru Hosoda

26.9, 2.10 og 19.10: A Star Is Born (1954) - Regi: George Cukor

 

 

22.8, 23.8 og 24.8

PULP FICTION

USA 1994

Regi: Quentin Tarantino

Med: John Travolta, Samuel L. Jackson, Uma Thurman, Bruce Willis, Harvey Keitel

Engelsk tale, utekstet, 2t 34 min. Aldersgrense: 18 år

 

Tarantinos magnum opus.

Pulp Fiction er en av de viktigste amerikanske filmene på 90-tallet og en storøyd postmodernistisk lek med genrekonvensjoner; en overraskende underholdende og uforutsigbar filmatisk in-joke for dem som vokste opp med populærkultur på 70- og 80-tallet. Referansene inkluderer det lave og det høye, og Tarantino er like entusiastisk overfor Bruce Lee som Jean-Luc Godard.

 

29.8 og 4.9

I FJOR I MARIENBAD

L'année dernière à Marienbad

Frankrike 1961

Regi: Alain Resnais

Med: Delpine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoeff

Fransk tale, engelsk tekst,, 1t 34min. Aldersgrense: 12 år

 

Nonsens eller mesterverk?

I fjor i Marienbad vakte stor oppmerksomhet, og ble emne for høylydt diskusjon, da den første gang ble vist på filmfestivalen i Venezia i 1961. Noen avviste den som «pretensiøst nonsens», andre utropte den til et mesterverk. Helt klart var det at Alain Resnais og manusforfatter Alain Robbe-Grillet sammen hadde laget et kontroversielt stykke filmkunst. I ettertid har filmen blitt betraktet som en av de mest gåtefulle filmene som noensinne er blitt laget. Det er en underlig verden vi tas med inn i: Filmens bilder, karakterer og rytme gir den en tvetydighet som nærmest avviser premissene for en tradisjonelt fortalt film.

Settingen er et palass i barokkstil med store geometriske hager. En mann forsøker å overtale en kvinne til å forlate sin ektemann, noe hun i følge mannens påstand lovte å gjøre i fjor i Marienbad. Kvinnen hevder derimot at hun aldri tidligere har truffet mannen. 

Alain Resnais høstet stor anerkjennelse for sin debutfilm Hiroshima mon amour (1958). Det var etter denne filmen han fant ut at han heller ville henvende seg til publikum med et annet filmspråk enn det han til nå hadde befattet seg med. Karakterenes mentale aktivitet skulle få en sentral plass, mens det handlingsmessige skulle ilegges liten betydning. Resnais er minnenes og forestillingenes billedskaper. I hans filmer finner vi et nettverk av tid og tanke – filmer der fortid, nåtid og fantasi veves sammen på en måte som har enkelte likhetstrekk med en del av Buñuels filmer.

 

5.9 og 11.9

VERK UTEN SKAPER

Werk ohne Autor

Tyskland 2018

Regi: Florian Henckel von Donnersmarck

Med: Tom Schilling, Paula Beer, Sebastian Koch, Saskia Rosendahl

Tysk tale, dansk tekst, 3t 9min. Aldersgrense: 15 år.

 

Episk og vakker film om en kunstner i etterkrigstidens Tyskland, fra regissøren av De andres liv.

Verk uten skaper er den tredje filmen til Florian Henckel von Donnersmarck, som hadde stor suksess med Oscar-vinneren De andres liv i 2006, og litt mindre suksess med den engelskspråklige The Touristmed Angelina Jolie og Johnny Depp i 2010. Med Verk uten skaper er Donnersmarck tilbake i Tyskland, og det merkes at han igjen spiller på hjemmebane, med den samme fortellemessige nerven og fingerspitzgefühlen som gjorde De andres liv til en så uforglemmelig filmopplevelse for så mange. Igjen handler det om menneskeskjebner i politisk turbulente tider, i denne episke filmen om livet, kjærligheten og kunsten i etterkrigstidens Europa. 

Verk uten skaper åpner i 1937. Nazistene har organisert en stor utstilling med «degenerert» kunst, hvor de viser fram eksempler på «syk», «usunn» og «skitten» moderne kunst som representerer alle de gale verdiene, og som de slett ikke har bruk for i det tyske samfunnet. På denne utstillingen møter vi den unge Kurt, som har blitt med sin tante Elisabeth for å oppleve all den syke og degenererte kunsten. Kort tid etter blir Elisabeth sendt bort og tvangssterilisert, etter at hun får et nervøst sammenbrudd når hun blir valgt ut til å overrekke Hitler en blomsterbukett under en parade. Med det forsvinner hun fra Kurt, men hun blir på ingen måte glemt.

 

12.9 og 18.9

EASY RIDER

USA 1969

Regi: Dennis Hopper

Med: Dennis Hopper, Peter Fonda, Jack Nicholson

Engelsk tale, utekstet, 1t 35min. Aldersgrense: 15 år

 

Den definitive biker-filmen som fanger den amerikanske tidsånden i 1969.

Dennis Hopper regisserte og Peter Fonda produserte, i tillegg til at de spilte de to hovedrollene, denne filmen som har blitt stående som et monument over den nye tiden i Hollywood. Easy Rider er et av de mest forbløffende box office-fenomenene noen sinne, og gjorde selv den mest skeptiske Hollywood-produsent overbevist om at ungdomsmarkedet nå var klart til å tappes. 

Easy Rider følger de to hippiene Captain America og Billy, som på hver sin imponerende motorsykkel cruiser gjennom sørstatene. Filmen er en anarkistisk og politisk ukorrekt odyssé om en nasjon som er på vei til å miste uskylden. Easy Rider ga det endelige signalet om at nå var det rockemusikken og ungdomskulturens tid til å forme filmen – og ikke omvendt.

 

19.9 og 25.9

VARDA BY AGNÈS

Varda par Agnès

Frankrike 2018

Regi: Agnès Varda

Med: Agnès Varda

Fransk tale, engelsk tekst, 1t 55min. Aldersgrense: Tillatt for alle.

 

Varda by Agnès tar publikum med på en inspirerende reise i en verden av uortodokse bilder.

Agnès Varda tar plass på en teaterscene. Pioneren i fransk nybølge-film, fotografen og installasjonskunstneren er en institusjon i seg selv, men også en sterk motstander av enhver form for institusjonell tenkning. I denne filmen, som er hennes siste før hun døde 29.mars i år, gir hun et innblikk i sitt kunstnerskap og sine visjoner og ideer gjennom en kombinasjon av livlige foredrag foran ulike publikum og klipp fra filmer – det hele sydd sammen mer assosiativt enn kronologisk. 

Filmen har to deler. Den første handler om hennes «analoge periode» fra 1954 til 2000, om den unge kvinnen som ville gjenoppfinne filmen, som alltid var åpen for tilfeldigheter og dokumentariske øyeblikk også i fiksjonen og som forandret stil for hver nye film. I den andre delen fokuserer Varda på årene 2000-2018, og viser hvordan hun bruker digital teknologi til å se på verden og hvordan hun beveger seg over i billedkunst og installasjon. Varda by Agnès tar publikum med på en inspirerende reise i en verden av uortodokse bilder.

 

25.09, 29.09 og 02.10

MIRAI

Mirai no mirai

Japan 2018

Regi: Mamoru Hosoda

Med (stemmer): Haru Kuroki, Moka Kamishiraishi, Gen Hoshino

Japansk tale, norsk tekst, 1t 38min. Aldersgrense: 9 år

 

Nominert til Oscar og Golden Globe for beste animasjonsfilm

Tre år gamle Kun har nettopp fått en søster, og plutselig kretser ikke verden lenger rundt ham. Frustrert over manglende oppmerksomhet fra foreldrene rømmer han inn i en fantasiverden knyttet til et mystisk tre i familiens lille hage, hvor han blant annet møter en eldre versjon av søsteren, som har kommet fra fremtiden for å lære sin bortskjemte storebror ett og annet om hvordan man behandler sine medmennesker.

Mamoru Hosoda er en av Japans dyktigste og mest særegne tegnefilmskapere, og er i Norge best kjent for den rørende oppvekstfabelen Wolf Children fra 2012. Hosoda tilhører en annen generasjon enn Hayao Miyazaki og Isao Takahata, men selv om han aldri har arbeidet for Studio Ghibli, fremstår han i dag som den kanskje fremste arvtakeren til det innflytelsesrike produksjonsselskapets estetikk og sensibilitet. Som all god animé er den fantasifulle og uimotståelig sjarmerende MIRAI en film som appellerer til både store og små.

 

26.9, 2.10 og 19.10

A STAR IS BORN

USA 1954

Regi: George Cukor

Med: Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford

Engelsk tale, utekstet, 3t 1min. Aldersgrense: 9 år.

 

«(Judy Garland) gives what is just about the greatest one-woman show in modern movie history» Time magazine, 1954

Det var journalist og manusforfatter Adela Rogers St. Johns som først kom med filmideen om det unge talentet som hjelpes fram av sin eldre, erfarne og alkoholiserte kjæreste og til slutt overskygger ham, sterkt inspirert av filmbransjen hun hadde blitt kjent med under sitt arbeid i Hollywood i stumfilmperioden. Siden har vi sett historien på lerretet mange ganger. Først kom tre versjoner hvor hovedpersonen er en lovende skuespiller: What Price Hollywood fra 1932, så A Star is Bornmed Janet Gaynor fra 1936 og deretter den første musikalversjonen, som er den vi viser på Cinemateket nå. Etter dette kom to filmer til hvor skuespillerkarakteren er gjort om til en sangerinne: A Star is Born fra 1976 med Barbara Streisand og Kris Kristofferson og så den foreløpig siste fra 2018 med Lady Gaga og Bradley Cooper. 

I musikalen A Star is Born fra 1954 spiller Judy Garland sin kanskje beste rolle noensinne. Hun briljerer med sangnumre i alle mulige sjangre, danser og stepper og gjør de tre timene filmen varer til en strålende Technicolor-drøm.