Cinemateket

Cinematekene i Norge

Cinematekene i Bergen, Trondheim, Kristiansand, Lillehammer, Tromsø, Stavanger og Oslo programmerer hver for seg og har ulik profil. Allikevel har de sju cinematekene noen faste felles programposter. Hver uke samarbeider vi om felles digitale visninger – av restaurerte og digitaliserte klassikere eller nye perler som fortjener å oppleves på stort lerret.

Prosjektet er støttet av Norsk Filminstitutt.

NFI_logo_svg.jpg

Program mars-mai 2018:

14.05 og 23.05: SOMMEREN MED MONIKA (1952) Regi: Ingmar Bergman.

29.05: EX LIBRIS: NEW YORK PUBLIC LIBRARY (2017) Regi: Frederick Wiseman.

 

14.05 og 23.05

SOMMEREN MED MONIKA

Sverige 1952

Regi: Ingmar Bergman

Med: Harriet Anderson, Lars Ekborg, Dagmar Ebbesen, Åke Fridell

Svensk tale, engelsk tekst, 1t 36min. A: 12 år.

 

Bergman på sitt mest livlige

Sommaren med Monika er en av de mer sentrale tidlige Bergmanfilmene, og skildrer bruddet mellom ungdomstid og voksenliv, drøm og realitet, frihet og ansvar, med den svenske skjærgården som åsted for magiske lykkescener.

Harry og Monika møter hverandre en dag på en kafé like i nærheten av der de  jobber. Han arbeider på et lager, hun hos en grønnsakshandler. Monika er leken og uredd, og inviterer ublygt den litt mer reserverte gutten med seg ut. Snart er de to kjærester. Både Harry og Monika sliter med måten de blir behandlet på av de som er eldre enn dem, det være seg småfulle foreldre, klåfingrede varebud eller trangsynte sjefer. En dag får Monika nok og stikker av. Hun og Harry søker tilflukt i en liten snekke og drar avgårde til holmer, sol og et blått hav. «Vi har gjort opprør!!» roper de fornøyd, men snart innhenter virkeligheten dem.    

Dette var første gang Ingmar Bergman jobbet sammen med Harriet Andersson, en av de mange skuespillerne som etterhvert kom til å gå igjen i Bergmans filmer. Hun stjeler så godt som all oppmerksomhet, der hun energisk og lidenskapelig trår fort og skjevt. Det er ikke vanskelig å forstå at mange ble bergtatt av henne og hennes sammensatte utstråling (og hun kom lenge til å være kvintessensen av en frigjort skandinavisk ung kvinne). Både François Truffaut og Jean-Luc Godard ble inspirert av filmen, blant annet har de begge kopiert en scene hvor Monika snur seg og stirrer rett inn i kamera - og på oss publikummere. Godard skrev også en begeistret hyllest til Bergman i Cahiers du Cinéma, og utropte Bergman til Europas mest originale filmskaper.

Selv om ikke alt ved Sommaren med Monika er like vellykket og enkelte scener er en smule stive og anstrengte, er dette en lett tilgjengelig og svært severdig film, som glimtvis stråler og vitner om et regissørtalent under utvikling.

 

29.05

EX LIBRIS: NEW YORK PUBLIC LIBRARY

USA 2017.

Regi: Frederick Wiseman

Engelsk tale, utekstet, 3t 17m, tillatt for alle.

 

En tre timer lang film om et bibliotek? Frederick Wiseman, som fylte 88 år 1. januar i år, sin film om New York Public Library ble av flere kåret til en av fjorårets beste filmer. Den nest beste, i følge New York Times, kun slått av Christopher Nolans Dunkirk: «wonderful, expansive and wholly absorbing» var karakteristikken de ga den.

 

Ex Libris: New York Public Library hadde premiere på filmfestivalen i Venezia i september, der den vant to priser og fikk svært positiv mottakelse fra både kritikere og publikum. «En film om betydningen av kulturhistorie og sannhet (to ting som er under angrep disse dager),» skrev Time Out. «Frederick Wisemans episke Ex Libris kan få deg til å gråte av glede; det er det godes kamp som kjempes her. Det er ikke ofte en film er et offentlig gode, og enda sjeldnere et viktig sådan. Her er unntaket.»

 

Wiseman har en ganske spesifikk og spesiell metode som dokumentarfilmskaper; han benytter seg aldri av tradisjonelle, journalistiske virkemidler som intervjuer, fortellerstemmer, musikk, arkivklipp eller andre illustrasjoner. I stedet er han til stede i konkrete situasjoner i de miljøene han portretterer, og lar scenene spille seg ut, uten hans synlige medvirkning. Han liker ikke uttrykk som «flue på veggen» eller «observerende dokumentarfilm», selv om de ofte blir brukt i beskrivelser av filmene hans; i stedet mener han at han skaper noe aktivt gjennom utvalget av scener, som sammen skaper et rikt og sammensatt bilde av den aktuelle institusjonen.

 

Ex Libris handler om New York Public Library med utgangspunkt i hovedfilialen på 5th Avenue og på elleve av de 92 filialene rundt omkring i byen. Filmen handler om biblioteket som kulturinstitusjon og møtested, og om bibliotekets nye roller i den digitale tidsalderen. Vi får være med på styremøter og på arrangementer (med blant andre Patti Smith og Elvis Costello), og vi får på denne måten et innblikk i hvordan institusjonen fungerer, og hvilken rolle den har i lokalsamfunnet. En av de mest overraskende aspektene ved filmene til Wiseman, er hvor engasjerende de er; «Ex Libris is overwhelmingly stimulating, suggesting a college course and a guided tour that have been wedded together as a work of prismatic humanist art.» (Slant Magazine)